T +31 (0)20 511 01 73

  • nl

Plus size is booming: tweedaagse B2B-beurs Big Brands groeit mee

Plus size is booming. De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 40/42 en 27 procent van de consument zoekt mode in maat 48 tot en met 58, zo staat in WFC Big Brands Magazine geschreven. In de modebranche zagen we de afgelopen jaren reguliere merken hun maatseries uitbreiden en leken meer modemerken zich te specialiseren in grote maten. Of de plus size markt echt in de lift zit, onderzoekt FashionUnited op de tweede dag van de jubileumeditie van de Big Brands beurs in het World Fashion Centre in Amsterdam. Op ‘de grootste plus size beurs van Europa’ gaan we in gesprek met organisator Mike Cats.

 

Overladen zoals de wintereditie van de Modefabriek is het er niet, maar de stemming zit er even goed in en de standhouders, zowel die van het eerste uur als de nieuwkomers, zijn onverminderd positief. Organisator Mike Cats nam vijf jaar geleden grotematenbeurs Just BIB (Big is Beautiful) van Aaron Groeneveld over, een event voor modemerken met een maat-aanbod van maat 42 tot en met maat 60, waarna hij de naam veranderde en de beurs een make-over gaf: de indeling werd anders, de catering verplaatste en Cats voegde een modeshow aan het event toe.

 

Organisator Mike Cats: “Big Brands is met zijn tijd meegegaan, de merken zijn hipper geworden”
Niet alleen is de beurs met zijn tijd meegegaan, de merken die er staan zijn dat volgens Cats ook: “De merken zijn hipper geworden.” Het grootste verschil tussen de eerste en de vijfde editie van de WFC Big Brands-beurs is volgens de organisator dat standhouders bij de eerste editie van Big Brands nog moesten worden gemotiveerd om deel te nemen. Nu heeft Cats dit ‘probleem’ niet meer. “We hebben 120 grotematenwinkels in Nederland, waarvan we 85 procent bereiken. Er komen ongeveer 600 bezoekers vanuit omringende landen zoals België en Duitsland op de beurs af, maar ook uit Hongarije, Turkije, Amerika en zelfs Nieuw-Zeeland”, aldus Cats. Op de eerste editie van de beurs stonden 32 stands, nu zijn het er 58. “Van Tilburg loopt hier rond, Zalando en Wehkamp zijn er, iedereen wil daar natuurlijk van profiteren”, voegt Cats toe.

 

Op de tweede verdieping van het World Fashion Centre zijn de 58 stands van de exposanten verdeeld over twee hallen. Hoewel de twee hallen gevuld ogen, is er voldoende ruimte om te groeien. Cats: “Stands kunnen inschuiven en op sommige plekken is het looppad redelijk breed, daar zouden nog enkele stands tussen passen. Ik vermoed dat we nog 10 stands kunnen toevoegen. Daarna zouden we naar een alternatief moeten gaan kijken.”

 

Plus size mode beurs Big Brands: “Dit moet dé beurs zijn waar je je als Europees modelabel toont”
Op de Big Brands beurs staan niet alleen jonge en gevestigde plus size modelabels voor dames en (in mindere getale) heren, de beurs biedt ook een aanbod plus size schoenen-, lingerie- en zwemmerken. De redenen voor standhouders om op de beurs te staan lopen uiteen. Zo is het twee jaar jonge Belgische jeanslabel Fox Factor, gespecialiseerd in twee modellen skinny jeans in de maat 42 tot en met maat 52, op de beurs vooral gericht naamsbekendheid op te bouwen en staat het Deens modelabel Noa Noa op de beurs om de retailer te informeren over zijn uitgebreide maatserie die loopt tot maat 44. De gevestigde namen, zoals Only-M (al 20 jaar gespecialiseerd in plus size en ‘tall mode’), hoeven het niet zozeer van de nieuwe contacten te hebben maar gebruiken de beurs bijvoorbeeld ook als ontmoetingsplek met hun vaste klanten, zo vertellen zij desgevraagd aan de verslaggever. Het is mooi meegenomen dat een stand betaalbaar is, vinden de exposanten. “Door de sponsoring vanuit het WFC kunnen we nog lage prijzen hanteren,” zegt Cats. Het exacte bedrag wil hij niet noemen, wel meldt hij dat op zijn beurs een hele stand kan worden gehuurd voor het bedrag waar je op een gevestigde beurs slechts twee meter voor huurt.

 

 

Op de vraag of Cats helemaal tevreden is over het verloop van het event zegt de organisator zonder twijfel ja, maar dat het natuurlijk altijd drukker mag. Ook geeft hij toe dat het bezoekersaantal op zondag minder was dan hij verwacht had. Volgens Cats kwam dit doordat er in het zuiden van het land slecht weer was voorspeld. De tegenvallende bezoekersaantallen de eerste dag is echter geen reden tot het wijzigen van de data van de beurs, de beursorganisator houdt de zondag en maandag als beursdagen aan. “Als je die dagen gaat verplaatsen, wie staat er dan nog in de winkel van de kleine winkelier?”

 

De ambitie van de beurs heeft Cats helder voor ogen: “Dit moet dé beurs zijn waar je je als Europees modelabel toont. We willen zoveel mogelijk bezoekers aantrekken, in Nederland hebben we bijna iedereen al bereikt, waardoor we ons meer op het buitenland gaan richten. De beurs wordt nu nog vanuit WFC gesponsord, maar Cats benadrukt dat Big Brands een op zichzelf staand event moet worden.

 

De B2B-grotematenbeurs Big Brands wordt tweejaarlijks gehouden in het World Fashion Centre in Amsterdam. De beurs is gratis voor WFC-pashouders en geregistreerde beursbezoekers met een branche gerelateerd KvK-nummer.

 

Beeld: FashionUnited

.