T +31 (0)20 511 01 73

  • nl

Grote maten big business: gouden kansen voor winkeliers

AMSTERDAM – De kledingmaat van de gemiddelde Nederlandse consument wordt steeds groter, en grote maten zijn dus big business. Retailers kunnen daar slim op inspelen, zeggen diverse experts.

 

„Er zijn iets van twee miljoen vrouwen in Nederland die minimaal maat 44 hebben, een derde daarvan heeft maat 48 of groter. Voor deze doelgroep maakt goede service nóg meer verschil”, zegt Olaf Zwijnenburg, retailspecialist van de Rabobank. „Fysieke winkels hebben één groot voordeel boven webshops: de kennis en kunde van hun medewerkers. Voor klanten met een grotere maat is het nóg belangrijker om vriendelijk en deskundig te worden geholpen. Gebeurt dit niet, dan bestellen ze wel online. Deze groep hecht minder waarde aan de allernieuwste mode en meer aan service. Daar liggen dus kansen.”

 

Collega Henk Hofstede van ABN Amro is het daarmee eens. „We worden met zijn allen groter en dikker, maar we willen wel goed gekleed zijn. Heel verstandig als winkeliers daarop inspelen.” Retaildeskundigde Cor Molenaar ziet dat steeds meer ondernemers dit ook doen. „Als je grotere maten aanbiedt, hebben klanten geen stress of er wel iets is dat past. Het is een groeiende doelgroep, slim dus om je hierin te specialiseren.”

 

Apart houden
Kledingwinkels moeten ook niet van de daken schreeuwen dat ze grote maten verkopen, zegt marketingdeskundige Paul Moers. „Je wilt klanten met een grotere maat niet teleurstellen. Maar als je je te nadrukkelijk als plussize-winkel in de markt zet, blijven de andere klanten weg. Wat winkeliers ook niet moeten doen is de grote maten apart houden. Dan voelen klanten zich in de hoek gezet. Bij bijvoorbeeld De Bijenkorf is steeds meer te krijgen in grotere maten, maar daar wordt niet over gecommuniceerd.”

 

Dat veel bedrijven de groeimarkt van dikkere mensen niet omarmen, heeft alles met het imago te maken, zegt trendwatcher Richard van Hooijdonk. „Onze maatschappij accepteert totaal niet dat mensen dik zijn en dikker worden. De sociale acceptatie van dikke mensen is er niet. De massa denkt nog in stereotypen: slanke modellen. Bedrijven willen zich daar absoluut niet mee associëren”, aldus de trendvolger die ook voor bedrijven spreekt. „Bedrijven associëren zich nog eerder met gehandicapten, waarvoor ze wel aanpassingen maken, dan dat ze zich met lijviger mensen vereenzelvigen.”

 

Meubelleverancier Bureaustoel 24 heeft een aparte sectie met XXL bureaustoelen, speciaal voor ’lange en/of zware mensen’. „We krijgen er veel klanten voor, er is zeker een toename”, aldus een medewerkster van de klantenservice. Reisorganisatie Arke biedt zelfs een speciale vakantie voor zwaarlijvige mensen, naar een aangepast hotel in Mexico. Alleen voor een grotere vliegtuigstoel moet worden bijbetaald.

 

Bron: Telegraaf

 

Foto: Winkeliers zouden grotere maten moeten omarmen, vinden retaildeskundigen.

Ⓒ FOTO 123RF

.