Nieuws Bezoekers

  Convenant Duurzame Kleding & Textiel

Convenant Duurzame Kleding & Textiel
 
Geplaatst op: 29-07-2016
Op donderdag 7 juli tekenden 55 bedrijven, hun brancheorganisaties VGT, Modint en INretail, Solidaridad, UNICEF Nederland, Landelijke India Werkgroep, Coalitie Stop Kinderarbeid, Stichting VIER VOETERS, de vakbonden FNV en CNV en de Rijksoverheid het convenant Duurzame Kleding & Textiel. Het is het eerste van een aantal IMVO convenanten dat internationale ketens helpt verduurzamen. De deelnemende bedrijven vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan een derde van de omzet (€ 3,5 miljard) op de Nederlandse markt. Met het convenant bundelt een brede coalitie hun krachten.

3 huurders in het World Fashion Centre hebben meegetekend aan dit convenant. Hieronder hun verhaal:

Studio Anneloes
Studio Anneloes is er trots op dat we samen met nog 55 andere bedrijven en organisaties het Convenant Duurzame Kleding en Textiel hebben ondertekend in Den Haag, samen met Minister Ploumen. Wij beloven hierin samen te werken om het productieproces van onze kleding duurzamer te maken.

In het convenant staan 9 speerpunten, waarvan er 7 voor ons niet van toepassing zijn omdat wij daar al ruimschoots aan voldoen (discriminatie, kinderarbeid, gedwongen arbeid, leefbaar loon, dierenleed, werkomstandigheden werknemers, recht op vakbond). Echter aan twee andere punten zouden wij graag ons steentje nog extra willen bijdragen: vermindering van negatieve milieu-impact en minder gebruik van water, energie en chemicaliën. Omdat wij een klein en doorzichtig bedrijf zijn, kunnen wij in samenwerking met onze leveranciers en productiepartners hier zeker nog resultaten boeken. Wij zien dit als een nuttige uitdaging. Ook onze leveranciers en productiepartners hebben al hun volledige medewerking beloofd. Dit is iets waar we gezamenlijk aan gaan werken.

Wij horen steeds vaker van onze klanten dat ze op de winkelvloer vragen krijgen van consumenten of ze weten wat hun merken doen aan duurzaamheid. Het is iets wat steeds meer gaat leven en waar de consument steeds meer besef van krijgt. Op dit moment zijn we aan het bedenken hoe wij onze bijdragen aan de verduurzaamheid het beste kunnen communiceren met zowel de detaillist als consument. Maar onze grootste eigen bijdragen is eigenlijk ons concept van just-in-time flow fashion. Door onze manier van flow-collections aanbieden kunnen we wekelijks onze (Europese) producties afstemmen op de vraag uit de markt waardoor we geen overproducties veroorzaken wat weer bijdraagt aan het terugdringen van onverkochte kledingvoorraden met een zinloze en negatieve impact op het milieu.



EURETCO
Op 4 juli jl. werd in Den Haag het Convenant Duurzame Kleding en Textiel door een groot deel van de modebranche getekend in aanwezigheid van Minister Lilianne Ploumen.

Ook Euretco Label Company die o.a. de merken Babyface en Blue Rebel ontwikkelt en vermarkt, heeft dit Convenant getekend. Euretco stimuleert en motiveert als retail-serviceorganisatie haar aangesloten ondernemers en leveranciers om met elkaar deze weg naar verduurzaming te bewandelen. Het is een proces met een gemeenschappelijk doel waarbij we ons allen zeer bewust zijn van de noodzaak hiervan. In het convenant verklaren partijen dat ze een inspanning gaan leveren met als start het in kaart brengen van de duurzaamheid van winkels en kledingmerken. Met deze kennis is de eerste stap gezet op weg naar verbetering. Vervolgens bekijken we gezamenlijk wat er beter kan en hoe we dit kunnen realiseren. Juist hierin hebben we elkaar nodig. Immers, het is niet een eenvoudige missie. Dit is het begin van een proces waarbij de uitkomst gezamenlijk wordt bepaald, stap voor stap. Wij zijn heel trots dat onze branche de durf heeft om dit proces gezamenlijk aan te pakken.



STICHTING FAIR WEAR FOUNDATION
Werknemers van Fair Wear Foundation (FWF) hebben zin in de verhuizing naar de 9e verdieping van het World Fashion Centre. Fair Wear Foundation werkt samen met kledingmerken aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. 
Bij Fair Wear Foundation zijn ruim 100 merken aangesloten uit 10 Europese landen. FWF leden werken hard aan het verbeteren van omstandigheden in de fabrieken waar zij hun kleding laten maken. FWF gaat elk jaar op bezoek bij de kledingbedrijven voor een ‘Brand Performance Check’. Zo checkt de organisatie of leden niet bijdragen aan slechte arbeidsomstandigheden en hoe ze hun invloed inzetten om die omstandigheden te verbeteren. FWF rapporteert op www.fairwear.org hoe de merken presteren.
FWF werd vorig jaar blij verrast door minister Ploumen. Zij selecteerde de stichting voor een samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking t/m 2020. Samen met vakbonden FNV en CNV gaat FWF verder werken aan verduurzaming van de kledingindustrie.
De samenwerking met het ministerie en de vakbonden resulteerde bij FWF in personeelsgroei. Met inmiddels ruim dertig mensen op het Amsterdamse kantoor groeide de organisatie op de tweede etage uit haar jasje. Gelukkig was het binnen het World Fashion Center mogelijk om naar een grotere ruimte te verhuizen. Fair Wear Foundation gaat na de zomer naar de negende verdieping!

 


Terug naar Nieuws


Blijf op de hoogte

U kunt zich inschrijven voor de WFC nieuwsbrief. Deze ontvangt u dan regelmatig per mail. In de nieuwsbrief staan nieuwe huurders, aankondigingen van beurzen, activiteiten en andere nieuws uit de modewereld. U kunt zich ieder moment ook weer uitschrijven.

Klik hier om u in te schrijven.